Ringerikskraft har, med støtte fra Modern Workplace-teamet i blinQ, tatt store steg mot en mer strukturert, effektiv og datadrevet arbeidshverdag.
Gjennom en målrettet satsing på Microsoft 365, en tydelig samhandlingsplan og systematisk kompetansebygging, har selskapet lagt et solid grunnlag for bedre samarbeid, økt kontroll og trygg informasjonsflyt.
– Vi ønsket å skape en felles struktur som gjør det enklere for ansatte å jobbe smart, og trygt på tvers av avdelinger. Samarbeidet med blinQ har vært avgjørende for å få dette til, sier Geir Eide Solli, konsernleder for IT drift og sikkerhet i Ringerikskraft.

Strukturert samhandling og tydelige retningslinjer
En av nøklene til suksess har vært å etablere klare retningslinjer for samhandling, informasjonssikkerhet og dokumenthåndtering. Dette har redusert frustrasjon og forenklet hverdagen for ansatte.
Samhandlingsplanen har bidratt til å bryte ned informasjonsøyer, slik at kunnskap nå flyter mer naturlig på tvers av organisasjonen.
Effektiv bruk av Microsoft 365
blinQ har bistått med å kartlegge og implementere de mest relevante Microsoft 365-applikasjonene for Ringerikskraft.
Teams har blitt den sentrale arbeidsflaten. For Ringerikskraft er Teams blitt stedet der dokumenter lever, samtaler skjer, og samarbeid oppstår.
Ved å erstatte gamle filservere og samle kommunikasjon og dokumentasjon i Teams, har Ringerikskraft fått en moderne og helhetlig arbeidsflate.
– Nå finner vi det vi trenger der vi faktisk jobber. Det gjør oss mer effektive, og både arbeid med dokumenter og dialog foregår i hovedsak på én felles plattform, og med rettighetsstyring vi har kontroll på, forteller Solli i Ringerikskraft.
Nytt intranett – bedre flyt av informasjon
Et nytt intranett, bygget på Teams og SharePoint, sørger for at ansatte enkelt får tilgang til informasjon, nyheter og ressurser.
Dette gjør det mulig å kommunisere raskt og effektivt med hele organisasjonen, samtidig som informasjonen oppleves mer relevant og tilgjengelig i arbeidshverdagen.
Kompetansebygging og forankring
For å sikre god implementering og fremtidig bruk i henhold til retningslinjer har blinQ hatt fokus på opplæring og bevisstgjøring.
Det er utarbeidet guider og standarder for opprettelse av Teams, navngivning, roller og ansvar.
Eiere av Teams har fått opplæring i rutiner for arkivering og sletting, slik at struktur og kvalitet ivaretas over tid.
Datakontroll og informasjonssikkerhet
Gjennom dataklassifisering, tydelige retningslinjer for lagring og etablerte rutiner for tilgangsstyring og backup, har Ringerikskraft fått bedre kontroll på sine data.
Informasjonssikkerhet er nå en naturlig del av alle prosesser.
Automatisering og kontroll
Ved hjelp av Power Platform har blinQ hjulpet Ringerikskraft med å automatisere opprettelsen av nye Teams.
Løsningen er tilgjengelig via intranettet, og det sikrer at nye samhandlingsrom opprettes strukturert og i tråd med retningslinjene, samtidig som IT beholder oversikt og kontroll.
Innføringen av godkjenningsflyt hindrer at det oppstår nye «siloer» i organisasjonen.
Resultatet: En mer samhandlende og kompetent organisasjon
Samarbeidet med blinQ har gjort det mulig for Ringerikskraft å utnytte potensialet i Microsoft 365 fullt ut.
Med struktur, kontroll og kompetanse på plass, står selskapet bedre rustet til å møte fremtidens krav til effektivitet, sikkerhet og samhandling.
– Vi har fått på plass både struktur og kultur for samhandling. Nå er vi klare til å ta i bruk Copilot på en trygg og kontrollert måte, avslutter Solli.
Om samarbeidet
Prosjektet er et godt eksempel på hvordan teknologi, kultur og kompetanse må spille sammen for å skape reell verdi.
blinQ er stolte av å ha bidratt til Ringerikskrafts digitale reise, og ser frem til å følge utviklingen videre.
Kontakt Renate Woldseth Salamonsen for mer info om hva vi kan levere til din bedrift


