Norsk Folkehjelp rydder miner i noen av verdens farligste områder. Nå har organisasjonen styrket sin digitale sikkerhet med hjelp fra blinQ og Netsecurity.
Hver dag risikerer flere tusen ansatte og samarbeidspartnere i Norsk Folkehjelp liv og helse i arbeidet med å rydde miner og eksplosiver i konfliktområder over hele verden. Fra Kambodsja til Colombia, Sør-
Sudan til Ukraina – innsatsen er kritisk for å gi mennesker tilbake tryggheten, jorden og fremtiden sin. Men truslene kommer ikke bare fra bakken.
– I dagens virkelighet er også datasikkerhet en avgjørende del av vår trygghet. Vi har ansatte og partnere i felt som må beskyttes – ikke bare fysisk, men også digitalt. Våre systemer kan inneholde informasjon som, dersom de havner i feil hender, kan utgjøre en trussel både for enkeltpersoner og operasjonenes fremdrift, sier generalsekretær Raymond Johansen i Norsk Folkehjelp.
Globalt arbeid, globale trusler
Organisasjonens arbeid med humanitær minerydding og støtte til demokratiske bevegelser gjør dem også til mål for krefter som motarbeider slike verdier. I mange land skjer innsatsen i et politisk ladet terreng, og både persondata, økonomi- og planinformasjon og bevegelsesmønstre kan utnyttes av fiendtlige aktører.
– Derfor har vi vært nødt til å heve vår beredskap og digitale motstandskraft, sier Johansen.

Partnerskap innen IT-sikkerhet
Norske sikkerhetsmyndigheter som NSM, PST og Etterretningstjenesten advarer om en stadig mer
krevende og kompleks sikkerhetssituasjon. Dette tar blinQ på største alvor og tilbyr derfor Netsecuritys
sikkerhetstjenester til alle sine kunder. Netsecurity er en av Nordens ledende aktører innen cybersikkerhet, og har i flere år samarbeidet mellom blinQ om å tilby sikkerhetstjenester.
Et godt eksempel på samarbeidet er Norsk Folkehjelp. Her har blinQ siden oppstart i 2016, bistått med råd og støtte innen infrastruktur og hvordan modernisere og sikre organisasjonens IT-plattform med teknologi fra Microsoft, mens Netsecurity står for kontinuerlig overvåking og trusselvurdering, og responderer med tiltak for å stoppe eventuelle cyberangrep.
24/7 overvåking gir trygghet
Gjennom samarbeidet har Norsk Folkehjelp fått etablert en 24/7-sikkerhetsovervåking som kontinuerlig monitorerer alle alarmer og hendelser i organisasjonens digitale systemer. Det betyr at unormale innloggingsforsøk, mistenkelige bevegelser eller potensielle datainnbrudd fanges opp umiddelbart – og håndteres før de utgjør en reell trussel.
– I praksis handler det om å sikre både informasjon og mennesker. Når våre folk er ute i felt, må vi vite
at ingen kan kartlegge bevegelsene deres via systemene våre. At vi nå har døgnkontinuerlig overvåking gir både oss og våre ansatte en ekstra trygghet, sier Johansen.
Et grønt hjerte – også for minehunder

Men samarbeidet stopper ikke ved teknologi og sikkerhet. blinQ og Netsecurity har også valgt å støtte Norsk Folkehjelp på et helt annet vis, blinQ har «ansatt» en minehund og Netsecurity gir årlig donasjoner til Norsk Folkehjelp.
Hver minehund gjennomgår omfattende trening og spiller en uvurderlig rolle i arbeidet med å lokalisere og nøytralisere eksplosiver. Hundene er raske, presise og langt mer effektive enn metalldetektorer – og de redder liv.
blinQ sin minehund Slava er nå i Ukraina, hvor hele 25 prosent av landets areal antas å være minelagt som følge av krigen. Innsatsen til Slava og andre minehunder er avgjørende for å kunne gjenoppbygge og sikre lokalsamfunn.
– Det er flott å se at også næringslivet engasjerer seg i vårt arbeid, både med sikkerhet og med støtte til programmene våre. Når selskaper som blinQ og Netsecurity viser at de har et stort hjerte, arbeidet til
veldedige organisasjoner, så speiler det verdiene våre. Det viser at det finnes en sterk fellesskapsånd – på tvers av sektorer – som vi trenger i møte med globale kriser, sier Johansen.
En fremtid fri for miner – og full av trygghet
Samarbeidet mellom Norsk Folkehjelp, blinQ og Netsecurity viser hvordan teknologi, sikkerhet og
samfunnsansvar kan spille på lag. Når trygghet i felten møter trygghet i skyen, blir resultatet mer enn effektiv – det blir livsviktig.
Kontakt:
Pål Gran, grunnlegger og CCO i blinQ, pal.gran@blinq.no 909 53 775
Nina Stensrud, Regionsdirektør Oslo, blinQ, nina.stensrud@blinQ.no, 464 20 019